السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الزجل الي هبتدي بيه إن شاء الله
بيحكي عن طفلة فلسطينية حقيقية
شفت قصتها في خبر في النشرة
وأنا في تانية تالتة ثانوي مش فاكرة
وإتأثرت بيها وكتبت الزجل في نفس الوقت
الطفلة كان إسمها
حيـــــــــــــــــاة
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وفى لحظة كانت البنت ماتت وانتهت
وفي لحظة كانت الصرخة سكتت وانطفت
إيه الحكاية ؟؟؟؟؟
و الحكاية دي ازاي إبتدت؟؟؟
أنا هحكي ليكو القصة من البداية للنهاية
بس افهموا واستفيدوا من الحكاية
دي حكاية طفلة صغيرة جميلة ورقيقة
زى كل أصحابها واللي في سنها ضحكة بريئة
بتحلم زى أي وردة في كل مكان
بتحلم تعيش حياتها في حب وأمان
بتحلم تطير ويا الفراشات وسط الغيطان
بتحلم تجري تتنطط تدق كل البيبان
بتحلم تعيش تنجح توصل لأعلي مكان
بتحلم تعيش في وطن كله أمان
لكن حلمها أنصدم بحجر صوان
ضاع حلمها وانهدم وكأنه ماكان
لان بلد حياة كانت فلسطين
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
فلسطين دي ارض ووطن ودم وطين
فلسطين دي بلد الحجارة وأطفالها وبلد الناس المظلومين
وحياة دي طفلة من أطفال الحجارة البريئة
بس ميزة حياة إنها طفلة جريئة
مقدرتش تسكت علي اللي حاصل واللي جاري
قالت يا بلدي أنا لازم أخد بتاري
دي بلدي خلاص قدامي بتنعدم
أصحابي ماتوا وبيتي علي راسي أنهدم
وحلمي بقي إنهم يدفعوا التمن
بحلم إني امسح دمعة من خد الوطن
بحلم يا بلدي تعيشي في سلام
بحلم يطير جوه بلدي الحمام
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
بحلم وبحلم وبحلم ولا نهاية للأحلام
وسكت الكلام والفعل هو اللي أتكلم
نصرت بلادها وشفت جراح اللي إتألم
صحت في يوم الصبح بدري وبكت
كانت نهاية عمرها الصغير قربت
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
حلمت تكون دموعها بحر يمسح تراب بلادها من الأهات
قامت صلت وأتجهزت بحزام متفجرات
وهي في الشارع شافت بلادها بتنعدم
شافت سماها وهي بتصرخ من الألم
وترجع تصرخ ويجاوبها العدم
قالت يارب ساعد وطني قصاد حياتي وحياة صحابي
يارب أغرس في إيدين جنودهم نابي
وخلاص خلص كل الكلام وأنتهى
فعلها ودمعها ودمها هو اللي بقى
وبقلب شق الصخر دخلت مكان تجمعهم
شاف الحرس طلقة رصاص عايزه تدمرهم
حاولوا يوقفوها لكن خلاص دي قذيفة وأترمت
كان الحزام من إيدها خلاص أنفلت
وفي لحظة أنخرس كل الكلام
دوي انفجار
طارت شظايا النار
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وفي لحظة ........................
كانت البنت ماتت
لأ ..........
دي استشهدت
سكت الكلام والدموع هي اللي اتكلمت
نزلت بحور من الدموع غرقت كل المكان
وأشهد يا زمان علي طفلة كانت ضحكة جوه
حيطان الدار
علي طفلة كان حلمها تطلع شمس النهار
حلمت تقتل كل إسرائيلي عايش في بلد الحجارة
يقتل وينهب ويكسر هلالها
و فاكر دا كله شطارة
لأ دا في غير حياة ألوف ألوف تانيين
ماتت حياة لكنهم لسه عايشين
هيفضلوا صرخة بترفض كل احتلال
هيفضلوا صرخة ومبعث للآمال
وهيتكلموا زى ما حياة إتكلمت
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ونرجع نقول في لحظة كانت البنت
ماتت
لأ ...........
دي استشهدت
الزجل الي هبتدي بيه إن شاء الله
بيحكي عن طفلة فلسطينية حقيقية
شفت قصتها في خبر في النشرة
وأنا في تانية تالتة ثانوي مش فاكرة
وإتأثرت بيها وكتبت الزجل في نفس الوقت
الطفلة كان إسمها
حيـــــــــــــــــاة
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وفى لحظة كانت البنت ماتت وانتهت
وفي لحظة كانت الصرخة سكتت وانطفت
إيه الحكاية ؟؟؟؟؟
و الحكاية دي ازاي إبتدت؟؟؟
أنا هحكي ليكو القصة من البداية للنهاية
بس افهموا واستفيدوا من الحكاية
دي حكاية طفلة صغيرة جميلة ورقيقة
زى كل أصحابها واللي في سنها ضحكة بريئة
بتحلم زى أي وردة في كل مكان
بتحلم تعيش حياتها في حب وأمان
بتحلم تطير ويا الفراشات وسط الغيطان
بتحلم تجري تتنطط تدق كل البيبان
بتحلم تعيش تنجح توصل لأعلي مكان
بتحلم تعيش في وطن كله أمان
لكن حلمها أنصدم بحجر صوان
ضاع حلمها وانهدم وكأنه ماكان
لان بلد حياة كانت فلسطين
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
فلسطين دي ارض ووطن ودم وطين
فلسطين دي بلد الحجارة وأطفالها وبلد الناس المظلومين
وحياة دي طفلة من أطفال الحجارة البريئة
بس ميزة حياة إنها طفلة جريئة
مقدرتش تسكت علي اللي حاصل واللي جاري
قالت يا بلدي أنا لازم أخد بتاري
دي بلدي خلاص قدامي بتنعدم
أصحابي ماتوا وبيتي علي راسي أنهدم
وحلمي بقي إنهم يدفعوا التمن
بحلم إني امسح دمعة من خد الوطن
بحلم يا بلدي تعيشي في سلام
بحلم يطير جوه بلدي الحمام
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
بحلم وبحلم وبحلم ولا نهاية للأحلام
وسكت الكلام والفعل هو اللي أتكلم
نصرت بلادها وشفت جراح اللي إتألم
صحت في يوم الصبح بدري وبكت
كانت نهاية عمرها الصغير قربت
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
حلمت تكون دموعها بحر يمسح تراب بلادها من الأهات
قامت صلت وأتجهزت بحزام متفجرات
وهي في الشارع شافت بلادها بتنعدم
شافت سماها وهي بتصرخ من الألم
وترجع تصرخ ويجاوبها العدم
قالت يارب ساعد وطني قصاد حياتي وحياة صحابي
يارب أغرس في إيدين جنودهم نابي
وخلاص خلص كل الكلام وأنتهى
فعلها ودمعها ودمها هو اللي بقى
وبقلب شق الصخر دخلت مكان تجمعهم
شاف الحرس طلقة رصاص عايزه تدمرهم
حاولوا يوقفوها لكن خلاص دي قذيفة وأترمت
كان الحزام من إيدها خلاص أنفلت
وفي لحظة أنخرس كل الكلام
دوي انفجار
طارت شظايا النار
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
وفي لحظة ........................
كانت البنت ماتت
لأ ..........
دي استشهدت
سكت الكلام والدموع هي اللي اتكلمت
نزلت بحور من الدموع غرقت كل المكان
وأشهد يا زمان علي طفلة كانت ضحكة جوه
حيطان الدار
علي طفلة كان حلمها تطلع شمس النهار
حلمت تقتل كل إسرائيلي عايش في بلد الحجارة
يقتل وينهب ويكسر هلالها
و فاكر دا كله شطارة
لأ دا في غير حياة ألوف ألوف تانيين
ماتت حياة لكنهم لسه عايشين
هيفضلوا صرخة بترفض كل احتلال
هيفضلوا صرخة ومبعث للآمال
وهيتكلموا زى ما حياة إتكلمت
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ونرجع نقول في لحظة كانت البنت
ماتت
لأ ...........
دي استشهدت